onsdag den 1. januar 2014

Højtider og kænguruer

Kære alle.

Nu er alle højtiderne overstået, og det samme er vores tid på Fiji. Fiji var dejligt og spændende at opleve, men jeg føler efterhånden også, at jeg kender det ret godt. Jeg ved ikke, om jeg tager forbi Fiji igen – men er skal i hvert fald lige gå noget tid inden, hvis jeg gør. Derfor er det rigtig skønt endelig at være kommet til Australien – selv om det også er rigtig dyrt!

Selv om jeg er færdig med Fiji, vil jeg gerne fortælle lidt om min jul, som vi jo holdt i Pacific Harbour. Jeg startede juleaftensdag d. 24. med at skulle ud og dykke med hajer! Det var den fedeste oplevelse. Vi dykkede ned til 24 m. under vandet og sad meget tæt på, mens store tyrehajer blev fodret lige foran os. Til tider kom de svømmende direkte mod os, og flere fisk svømmede ind i mig undervejs. Det var vildt fedt, og trods kæmpe bølger og søsyge, så længe vi holdt os over havets overflade, var det en totalt vild oplevelse! Vi var dog meget trætte, da vi kom tilbage, men det er helt sikkert en oplevelse, jeg gerne vil gøre igen (undskyld mor!!!). 
Om aftenen havde vi fællesmiddag i baren. Vi startede med at lege pakkeleg (jeg vandt en pakke tyggegummi – wuup!), spiste BBQ, dansede om vores plastikjuletræ og tog derefter i den lokale landsby kirke. Det var en vildt sjov oplevelse at være til julegudstjeneste i Fiji. For det første sidder man ned på sivmåtte inde i kirken. For det andet har de ikke noget orgel, så alle julesalmerne blev akkompagneret af tre guitarer. Det var ret specielt. Gudstjeneste foregik delvist på engelsk og fijiansk, og til nadver får du ingen vin eller saftevand – kun brød. Man slutter så gudstjenesten af med at give hinanden hånden og ønske hinanden en god jul. Efter gudstjeneste kørte vi hjem igen, fik dessert og affyrede lidt fyrværkeri, før de fleste af os gik i seng. Efter sådan en lang dag var vi nemlig meget trætte. Selv om juleaften ikke var som derhjemme, var det en rigtig fin aften. Men jeg vender mig nok aldrig til at danse rundt om et juletræ i 25 graders varme. Det var virkelig surrealistisk!

Det var som sagt en dejlig følelse igen at se højhuse, asfalterede veje, ordentlig supermarkeder og offentlig transport igen i Brisbane. Brisbane er en meget smuk by med en utrolig arkitektur. Klimaet her er også anderledes. I forhold til Fiji hvor vejret var meget varmt, men også utrolig fugtigt, er der her (også) varmt, men luftfugtigheden er meget lavere. Det gør, at det er rarere at gå og bevæge sig udenfor, trods den bagende hede. På vores anden dag i Brisbane nåede temperaturen nemlig op på hele 35 grader. Til gengæld tordnede, lynede og regnede det så også en del om aftenen!

Koalabjørn i Australian Zoo

Mentaliteten her er også anderledes. Folk er stadig meget hjælpsomme og venlige, men langt fra så påtrængende og underdanige som i Fiji. Og så er den australske accent virkelig fantastisk – og nem at forstå! Vi har da også allerede fået shoppet en del her i Australien. Pænt tøj er nemlig en mangelvare i Fiji.
Efter at have tilbragt to overnatninger i Brisbane kørte vi til Australian Zoo. Her har jeg nusset med både kænguruer og holdt en koala. Begge dyr, kan jeg informere om, er utrolig bløde! Jeg ville godt nok gøre meget for at få en lille koala med hjem…. Vi så også et show med Steve Irwins familie, der fodrede krokodiller. Det virkede meget amerikansk, men australierne selv var åbenbart meget vilde med det. Australian Zoo er meget stor, men mangler til gengæld hele ”de nordiske dyr” afdelingen. Det er noget man lægger mærke til, når ulve, isbjørne og rensdyr er en del af ens hverdag i Valby! Derudover var det en sjov fornøjelse at være i så kæmpe stor en zoologisk have. Københavns Zoo har slet ikke det samme udvalg!

Nytår fejrede vi her i Noosa. Noosa er en konservativ rigmandsferieby, der med en lækker strand, store hvide sommerhuse og dyre butikker, faktisk er en smule kedelig i min optik.
Vi startede dagen med at sejle kajak og surfe. Jeg har aldrig prøvet at surfe før, men ligesom med dykning, var det den sjoveste oplevelse. Når man (efter et par forsøg) endelig kommer op og stå på boardet, er det vildt sjovt. Det sværeste ved surfing er at fange bølgerne rigtigt, når du ikke har en instruktør til at skubbe dig ud i dem. Men som de sagde til os: surfing er ren balance, øvelse og teknik. Først skal du lære at stå op, derefter kan du lære at fange bølgerne. Det var fedt at starte nytårsdag med at surfe, og det kunne helt sikkert være sjovt at prøve noget mere!
Vi, der jo gik ind i 2014 9 timer før jer derhjemme, startede derefter nytårsaften med at spise middag sammen. Efter at have fået et par glas champagne og bondet med nogle af de lokale australiere, tog vi bussen (som btw er gratis hele ferien – det kunne DSB og Movia godt lære noget af!!!) ind til Noosa by, hvor vi gik rundt på et par barer. Det var en mærkelig nytårsaften, da vores gruppe ret hurtigt blev smidt ud (fordi et par af drenge blev for aggressive), og vi var da også forholdsvis tidligt hjemme af en nytårsaften at være. Folk i denne by er også bare meget konservative, hvilket gør at alt blev meget formelt og endte mere i druk end i hygge. Det var lidt ærgerligt, og jeg må indrømme, at jeg faktisk næsten savnede at holde nytår hjemme!
MEN nytåret blev da reddet ved at have 28 grader og bagende sol her d. 1. januar. Så vi tog på stranden og opfriskede vores tan lidt, inden vi i morgen skal videre til Surfers Paradise. Det bliver godt at komme videre fra Noosa – jeg har ladet mig fortælle at både Surfers Paradise og Byron Bay skulle være rimelig hippie og fest, så det bliver for lækkert!

Nu er der jo heller ikke lang tid til at vores friuge begynder. Indtil videre er planen, at jeg skal rejse sammen med to af pigerne fra holdet; først til Cairns, Townsville, Magnetic Island og Great Barrier Reef, hvor vi skal dykke, og derefter til Melbourne, Philips og måske Kangaroo Island. Jeg glæder mig rigtig meget til at være på egen hånd, selv om det helt sikkert også blive en udfordring at skulle klare sig selv i et fremmed land. Uanset kan der kun komme fede oplevelse i den næste måneds tid, for her er altså meget fedt.

Håber I alle er kommet vel ind i det nye år og ikke er blevet alt for tilskadekommet af al fyrværkeriet. (Jeg tog mig faktisk den frihed at læse dronningens nytårstale – rimelig interessant synes jeg. Venter i spænding på Thornings… Ja, selv om man er på den anden side af jorden, betyder det jo ikke, at man ikke kan følge med derhjemme, vel?)


//Lucinda

Ingen kommentarer:

Send en kommentar