søndag den 5. januar 2014

Cheer up, Slow down, Chill out!

Kære alle.

Vi nåede endelig fra snobbede Noosa til Surfers Paradise og Byron Bay, som står i totalt kontrast til den konservative by.
Surfers Paradise minder mest af alt om en blanding af Las Vegas og Sunny Beach. Lad mig give et eksempel. På vores ellers rene og helt okay hostel lå der på gangen et brugt kondom, der i løbet af to dage bevægede sig længere og længere nedad, den mest sete souvenir er en kopholder med et par bare bryster på, og højhuse og spillesteder ligger side om side ned til den lange, hvide strand. Jeg så op til flere gange piger kun gå rundt i en for lille bikini midt inde i byen, og hele stemningen i byen osede af druk, sex on the beach og turisme.
Vi betalte os også til en pubcrawl, der desværre ikke viste sig at være særlig fed. Men det var humoristisk, næsten sørgeligt, at se hvordan de (udelukkende) kvindelige bartendere fik mindre og mindre tøj på i løbet af aftenen. Den ene klub, Vanity, var faktisk indrettet mere eller mindre som et bordel; med en seng stående lige ved siden af dansegulvet, polestænger, et kæmpe badeværelse med make-up borde og bartendere i korset og hofteholder. Et sjældent syn i Danmark, men jeg tror, drengene nød meget godt af det. Folk her er i hvert fald meget frigjorte, og adskillige gange fik alle pigerne da også både klap i røven og spurgt om flere perverse ting. Men vi tager det bare med et gran salt og nyder en anden stemning end i Noosa.   

Byron Bay må også sige at være frigjort, men hvor Surfers Paradise minder om en dårlig udgave af 00’ernes pop-bølge, med strithår og for tætte t-shirts til for pumpede kroppe og med sloganet ”jo mindre tøj, jo rigere er du”, er Byron Bay nærmere som et lille Christiania. Jeg har set et utal af fyre med dreadlocks, folk med piercinger og tatoveringer, araberbukser, læderveste, bare fødder, fjer og frynser, og ikke mindst fyre med bare overkroppe og et surfboard (mmmmh….). Nede foran vores lokale supermarked står en gammel hippie og synger alskens hit fra 60’erne, og Bob Marleys ansigt kan købes i næsten enhver butik.
Selv om der helt klart også er meget turisme og mange backpackere her, er stemningen en anden end i Surfers Paradise. Der er bl.a. en butik på hovedgaden ved navn ”Rainbow”. Og det er skam meget bogstaveligt: alt inde i butikken er regnbuefarvet. Kjoler, blomster, hårelastikker, tasker, trøjer, armbånd, you name it. Det minder næsten om en hel Roskilde Festival, for selv om folk er ”hippie”, er de det på en meget fashionable måde. Pigerne går klædt i boheme-stil med blomster i håret, og drengene har da også lækre skjorter på, som man godt ville kunne være bekendt at gå rundt i derhjemme.
Det har da også påvirket vores gruppe en del af være i så flippede omgivelser, og raten af piger i gruppen bærende ankelkæder er næsten fordoblet på disse få dage. Flere leder da også efter fjer- og frynsetaske, og jeg selv er endt med at købe en lille skuldertaske af ægte læder, med tryk af en kamel på (men den er rigtig flot!).
Der var nemlig et lille marked i nærheden, der solgt alt fra hamp-sæbe til perler og fjer i håret til vegetarretter. Der faldt jeg også i snak med en fyr, der spurgte hvor vi var fra. Da jeg sagde ”Denmark” svarede han: ”Oh, Denmark! I’ve acutally been there once. It’s very nice. I went to Christiania.”
Nå ja, og når man kører ind I Byron Bay, møder man et skilt, hvor der står: ”Welcome to Byron Bay. Cheer up, Slow down, Chill out!” – det siger vist lidt det hele.

The Magic Bus, der kører rundt i Byron Bay

En rimelig vild ting, jeg også har oplevet her i Australien, var at SKYDIVE!! Jeg og tre andre piger fra holdet kastede os (bogstaveligt talt!) ud i faldskærmsudspring fra omkring 4 km oppe i luften. Vi havde et helt minuts frit fald inden vores instruktør foldede vores faldskærm ud. Jeg havde egentlig ikke været særlig nervøs inden jeg skulle hoppe, men i det øjeblik jeg røg ud af flyveren, var jeg sikker på, at jeg ville dø! Adrenalinen pumpede rundt i min krop, og jeg kunne ikke andet end at skrige (eller i hvert fald prøve på det), mens jeg faldt med 200 km/t gennem luften. Men det var et utroligt smukt syng at se ud over Byron Bay så højt oppefra. Desværre røg min hårelastik ud af håret, mens vi var i luften, så min instruktør fik ret ofte mit hår i øjnene – men det gik godt alligevel. Heldigvis har jeg en video som bevis, og det er bestemt noget, jeg også vil værdsætte, når jeg kommer hjem! Det var vildt skræmmende, og der går nok noget tid inden jeg gør det igen – men det var helt sikkert det værd!

I morgen starter vores friuge også her i Australien. Jeg og fem andre piger skal rejse sammen den næste uges tid. Først tager vi til Great Barrier Reef i Cairns, Queensland, hvor vi skal ud og dykke i et af verdens smukkeste koralrev. Så skal vi ud i noget af regnskoven nær Cairns, hvor vi kan være heldige både at se næbdyr, koalaer og trækænguruer, og hvor vi selvfølgelig også skal bare i vandfald! Efter en fridag i Cairns, tager vi så videre til Melbourne, Victoria, hvor vi skal til Philips Island og se dværgpingviner, og på en Ocean Road tur, hvor vi bl.a. kommer forbi de 12 apostle og en masse andre smukke naturoplevelser. Til sidst tager vi så en natbus fra Melbourne til Sydney, hvor vi skal mødes med de andre. Det bliver vildt spændende og udfordrende – både i forhold til rejsen, men også i forhold til det sociale.

I aften skal vi måske ud og drikke en enkelt øl, inden vi pakker kufferten og drager videre rundt ved Australiens østkyst!


//Lucinda. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar