mandag den 2. december 2013

Bula and welome to Fijitime!

Kære alle.

Efter en meget lang flyvetur, nåede vi endelig til New Zealand. Auckland er en meget smuk by – men også en meget stille by i weekenden. Der var 22 grader, men det blæste alligevel en del. Rundt omkring i byen står kolonihuse side om side med universiteter og flot arkitektur, alt sammen omringet af enorme træer, der giver byen et strejf af regnskov. Folk var venlige (vores buschauffør havde en meget dejlig humor), men som sagt skete der ikke det store i byen. Efter den lange rejse, var vi alle trætte, og gik derfor tidligt i seng (=jeg fik 13 timers søvn!).

Dagen efter var vi så klar til at indtage Fiji! Flyveturen tog kun 3 timer, og om bord fik vi efter maden også serveret is (!!!). Ikke dårligt at starte 1. december sådan! I lufthavnen stod vores rejseleder Astrid og tog i mod os med muslingehalskæder og rent vand. Derefter blev vi kørt til vores Hostel, hvor vi overnattede den ene nat. Alle pigerne blev dog indlogeret i en meget træng sovesal, hvor der knap nok var plads til vores ting. Vi fik en gratis velkomstmiddag og så så ”stamme-dans-show” med de lokale dansere bagefter. Vores hostel lå decideret lige ned til vandet, hvilket var en skøn udsigt at vågne til i morges.
Vi havde set og hørt at det ville regne det meste af tiden på Fiji her i december måned, og da vi landede med flyveren regnede det ganske vist også udenfor – troede vi. Det viste sig at det ikke regnede, men at luftfugtigheden bare var så høj, at det dannede vand på flyets ruder!

Noget af det første, vi fandt ud af, var, at ordet ”bula” bruges konstant her på Fiji. Det betyder både: hej, farvel, tak, skål, hurra, you-name-it. Og man skal sige det ofte, hver dag, hele tiden, til alle mennesker.
Et andet begreb man også bruger her på Fiji er ”Fijitime”. Fijitime betyder i bund og grund bare, at fijianerne er meget tilbagelænede og godt kan tage sig lidt ekstra tid til alting. De er aldrig præcis på klokkeslaget, men altid gerne lige en halv time efter. Som en af de lokale havde sagt til vores rejseleder: ”hurry, hurry, hurry = worry, worry, worry!” Det var måske noget, man kunne lære af.

Efter morgenmaden i morges blev vi så med bus og båd transporteret til en lille ø i nærheden af Viti Levu (hovedøen, som vi ellers har befundet os på indtil nu). Øen hedder ”Robinson Crusoe Island”, hvor vi bor på en form for hotel i nogle små hytter. Da vi ankom blev vi modtaget med sang af hotellets personale, og derefter blev vi (igen) indlogeret i en sovesal. Vi havde to timers fri leg, hvor vi nød formiddagssolen (og på trods af at alle har haft solcreme på, er ingen sluppet for et par røde og ømme skuldre!). Vandet er det eneste sted, man kan holde ud at opholde sig, når det er så varmt. Ellers ligner det en total Paradis-ø, og det tager da også kun 15-20 minutter at gå hele øen rundt.
Robinson Crusoe Island!

Efter en lækker frokost, tog et par af os ud og snorkle. Her er nogle smukke koralrev og farverige fisk, men vandet er utrolig salt. Vores bad er bestående af en spand, man selv fylder med koldt postevand, som man så hælder ud over sig selv. Bogstaveligt talt.
Pga. den ekstremt høje luftfugtighed regner det næsten regelmæssigt her om eftermiddagen. Både støvregn og vild tropisk storm med torden og voldsomme mængder regn. Derfor er man hele tiden våd – enten af saltvand, sved eller regn. Det skal man lige vende sig til.
Efter vores snorkletur havde vi 15 minutters gratis massage hver – pænt lækkert. Alle her på hotellet er meget venlige og friske, og de vil gøre næsten alt for os. Det skal man også lige vende sig til.
At være på den her ø, så langt væk fra alting, uden at have et ur på sig hele tiden, gør virkelig at man på samme måde får følelsen af Fijitime. Tiden er ikke rigtig til stede, især fordi solen er brandende hele dagen, og først går ned ved en halv otte tiden.

En drink her på Robinson Crusoe Island koster 10 fijidollars, hvilket svarer til 30 danske kroner. Da de fleste var ved at komme sig nogenlunde oven på jetlaget, blev der drukket en par Fijiøl og drinks i går! Vi deltog også i en "Kava-cermoni", hvor vi sammen med personalet på hotellet, skulle drikke (læs: bunde) en kop kava. (Kava er en blanding af peberrod og vand. Det ligner muddervand og smager meget ulækkert! Hvis man drikker en hel masse af det, gør det dig skæv.)
I dag har vi sidste aften på Robinson Crusoe Island, og vi skal bl.a. lave vores egne smykker af kokosnødder, lege højskole lege, lave aktivitetsudvalg, køre jet-ski og andre sjove ting.

Jeg håber, I alle har det virkelig dejligt hjemme i DK, og nyder og fejrer julen en lille smule – det har vi nemlig ikke rigtig gjort her.